HÊMIN Û PIRSÊN CEWHERÎ

Hêmin yek ji helbestvanên herî naskirî yên Kurd ên sedsaliya 21ê ye ku piştî mirina wî gelek behsa wî hatiye kirin û giringî pê hatiye dan.

Kurdshop – Hêmin yek ji helbestvanên herî naskirî yên Kurd ên sedsaliya 21ê ye ku piştî mirina wî gelek behsa wî hatiye kirin û giringî pê hatiye dan.

Ya ku ji bo min cihê têfikirînê ye ev e ku çima beşeke zêde ya berhemên wî helbestvanî, banga tenêbûn û xemeke kûr û girane ku bi kêmî hatiye bihîstin û bêhtir tekez li ser hatiye kirin .

Li aliyê din ê gotin û helbestên Hêmin bi taybet berhemên ku behsa nemana hêviyê û veqetiyan û dûrî û tenêbûnê bi kûrî têde xuya dikeû rûyê du mirovan nîşan dide. Yê yekem miroveke ku behsa rewşa necîgir a siyasî û civakî ya neteweyekê dike û xema wî xema hevbeş a hemû wan kesan e ku weke wî hizir dikin û derdê wan derdê Kurdîtiyê ye.

Wate weke Şamlo dibêje dixwaze "êşa hevbeş a hemûyan" bibîne bi vê pencereyê karekê bike bo hoşyarkirina civakê û bibe pêgehek ku her kes hewara xwe bigihînê de û dengê ku behsa êşa giştî dike dubare bikin. 

Mirovê duyem ku li pişt helbestên Hêmin xwe nîşan dide û xwîner dikare bibîne helbestvanekî tenê û aciz ji vê civakê ye ku heyamekê cihê qêrîn û banga wan bû.

Li vir pirsek derdikeve ku çawa helbestvanekî şoreşgêr di qonaxeke jiyana xwe de digihêje astekê ku nenas be li cem kesên ku berê ji bilî ku nasên wî  bûn lê ew welatî, hevçeper, heval û ew kesane bûn ku êşa wa yek bû.

Eger em bixwazin bêhtur behsa hurgiliyên jiyana kesê yekem bikin , kesek xuya dibe ku dikare li şûna min bipeyve û ew êş û elema civakê ku dibîne dikare dinava helbestekê de bîne ziman û biqêrîne, ew êşa neteweyekê ye ku rastî zilm û zordariyê hatiye.

Di helbestên wî yên sala 1321ê de ew yek bi zelalî xuya dibe

gerçî tûşî řenceřoyî û ḧesret û derdim emin

qet ledes em çerxe sipɫe nabezim, merdim emin

aşqî çawî kejaɫ û gerdinî piř xaɫ nîm

aşqî kêw û telan û benden û berdim emin

ger le birsan û leber bê bergî îmřo řeq heɫêm

nokerîy bêgane nakem ta leser herdim emin

min le zincîr û tenaf û dar û bend bakim nîye

let letim ken, bimkujin, hêşta deɫêm kurdim emin

Di vê helbestê de "zincîr û kindir û dar û kevir" ku Hêmin behsa wan dike û rûyê wan ê qirêj li ber çavê xwîner eşkere dike, ew kerestene ku tevî êş û tirsa dagirkariyê , hemû civaka kurdî dorpêç kirine û hemû wîjdanên zindî diqîrînin ku bo rizgarbûn ji vê rewşê divê deriyekê bibînin.

Di helbesta "Babirdele" de careke din "helbestvan /mel/ netewe" daxive. Di vê şanoyê de ku helbestvan afirandiye careke din behsa êşeke hevbeş dike, ew jî bindestiya kesên jîr û zana û jêhatî ye ku di vir de mînaka wan a mecazî bi bilbilê hatiye wesfkirin ku rastiya wê Hêmin bixwe ye û di mînaka giştî de behsa tevahiya wan kesan dike ku di vê bindestiyê de dixwazin darekê li ser kevir deynên û pêngavekê kerwanê kurdatiyê pêş bixînin.

Destpêkê bilbil ji ber rewşa jiyana nebaş û qefesa ku têde ye û tevahiya berbestên civakê gazincan dike. Heta ku çûka rastîn a di nav helbestê de bersivê dide û dibêje kesên hêja û jêhatî herdem hêjabûna xwe parastine heta wan cûda dike, ew asteng û derdeserî ku biserê wan de tên xala cudahiya wan e.

Wate beşek ji civakê û beşek ji sîstemê dema ku hest bi hebûna kesên wesa dikin helwêst û bertekan nîşan didin û wan di nav xwe de davêjin û derdixînin.

Ew jî vê yekê nîşan dide ku beşeke civakê ku xwe radestî desthihatê kiriye û hem desthilata ku dixwaze hemû warên çandî û tevgerên civakê kontrol bike , wan ji nav xwe davêjin derve û wan asteng dike.

Lê ji ber ku ew êşeke giştî ye û pêdivî bi çalakiyeke bêhtir heye, pêwîste heta wê dema ku dujmin min weke diyardeyeke zindî dibîne , xwendin û çalakiya min ku take sedem û derfa man û vejîna min e bimîne.

Ez ê vê yekê di hin helbestan de bidim xuyakirin .

leber azarî jînî nalebarî

denaɫê bilbilî şeyda bezarî

besoz û daxewe deygut feqîrim

peřupom heɫwerî, bê wade pîrim

melêkî fêrî daristan û lêř bê

qefez pîrî deka ba şûy le zêř bê

telar û sersera û koşk çi dênê

ke koyle werhemî têda heɫênê

legeɫ kazîwe boy nefeřim çiɫawçɫ

nebînim guɫ, çilon aram debê diɫ

çi xoşe 'îşq û sermestî, çi xoşe

çi xoşe jîn beserbestî, çi xoşe

çi taɫe koyletî û dîlî, çi taɫe

be kem bê jînî wa piř ah û naɫe

min û kuncî qefez ey dad û bêdad

emin dîlim, qelîş serbest û azad

le swêy hêlanekem let let bû cergim

le tawî guɫ nemam, nîzîke mergim

debê çend berd le hêlanem girabê?

guɫî sûrim çilon peřpeř kirabê?

debê çon fêr kirabê baɫ bika kil

leber pillarî dujimin bêçwe bilbil

desa ew řawkere kwêr bê le çawan

minî xiste qefez bê sûç û tawan

çi însafe emin bew dengî xoşim

esîr û dîl û zîndanî û xemoşim

beɫam êsta qelî řûřeş le guɫzar

beqařeqař deda gwêy xeɫkî azar

gutim ey bilbilî xemgînî diɫmend

menaɫêne le des daw û le des bend

bizane to ewî ehlî huner bê

debê ya desbeser ya derbeder bê

hunermend û jyanî xoş miḧaɫe

hunermend řenceřoye, jînî taɫe

wirînge xoşeket bo to beɫaye

eto xoş xwênî ḧaɫt boye waye

eger netba wirînge û dengî wa xoş

bereɫɫa bûy wekû ew řûřeşe toş

minîş ey bilbilî bendî wekû tom

weha dûrim le hêlane û guɫî xom

minîş wek to lekîsim çû guɫî sûr

minîş hêlanekem lê kirawe xapûr

minîş babirdeɫey ber gêjeɫûkem

demêk lew quɫke, tawêk lew çiɫûkem

minîş zordarî pirzey lê biřîwm

minîş bedkarî bwarî lê tenîwm

minîş bêdadî şabaɫî şikandim

benakamî le xwênawî tilandim

minîş çunke biřêk xawen huner bûm

hemîşe řenceřo bûm, derbeder bûm

hezar gowend û sed pendim beserhat

le amêzim negirtuwe bûkî awat

hezar suřkem lebin hengiɫ dirawe

demim gîrawe, çawm bestirawe

le amêzî gerim bê beş kirawm

wekû to tûşî řojî řeş kirawm

jyanim piř le řenc û derd û daxe

ewe gîrsawmewe lew kêw û şaxe

kesêk ney pirsî, neyzanî çilonim

le yadan çûmewe, çîřoke konim

be şew jan û pejarem dêne paɫê

be řoj oqrem nîye satêk le maɫê

beɫam hawderdî azîzim heta hem

wekû to derdî diɫ nakem le des xem

emin pêm xoş nîye awdengî qel bim

emin pêm xoş nîye bêzrawî gel bim

heta dujimin negewzênê dexwênim

dexwênim bo gelî xom, her dexwênim

Di helbesta "Tûreyî" de careke din dîmeneke weha xuya dike ku helbestvan dibêje berhema zanînn û xwendinê ji bilî derdeseriyê tişteke din nebûye û di dawiyê de dibêje

"Lew welate ew kesey le xew hestê Beşî çarereşî û xem û şîne"

Ji van nivîsan ku dengekî nerazîbûnê bilind dibe û ew jî dengê giştî û qêrîna giştî ye, di helbestên Hêmin de gelek mînak hene û ez naxwazim ji vê bêhtir behsa vê mijarê bikim.

Lê di dû helbestên  " Sazî Nasaz û Hellbestî Payîz"ê de û di hin deqên din de yê ku daxive, ev mirovê duyemîn e ku me behsa wî kir.

Helbestvanek ku ji aliyê civakê ve hatiye paşguhxisitn û dûrxistin.

Eger em bixwazin behsa sedeman bikin ev nivîsa kurt têrê nake, tenê ez ê behsa xalekê bikim ta ku di nivîsên Hêmin de bi zelalî xuya dibe û bûye sedema acizbûn û tenêtiya helbestvan , awayê hizirkirin û rûbirûbûna civakê ye li gel kesên zana û jêhatî , ku ew yek taybetmendiya civakên rojhilata navîn e. bo bêhtir zanîn li ser vê mijarê em dikarin sûdê ji hin çavkaniyên cûda werbigrin ku yek ji wan "Civaknasiya tunekirina kesên hêja" ye.

Civakek heta niha jî negihêştiye vê asta ku kesên afrêner û jêhatî bizanibe "Di bazara jiyanê de giringî bi berhemê wî tê dan"

Dibe ku gelek kes bêjin Hêmin bixwe gotiye ku tiştekî ji civakê naxwaze û di bersiva Mamosta Hejar se gotiye ku" Em ê çî ji xelkê bixwazin em bi heza xwe bûne helbestvan" Di bersiva vê yekê de pêwîste em bêjin Hêminê ku helbestan dinivîse , rast û bê xef û çep daxive û natirse ku civak çawa nirxandinê bo gotinên wî dike, ji ber wê dibêje

le naw bazařî emřokey edebda şî'rî to hêmin

wekû pûlî çirûke hîç řewacêkî nye naçê

Ev karvedan berê jî di helbesta helbestvanan de hebûye " Misbahudîwanê Edeb" bi dehê salan berî wî dibêje

pêwem edeb demêk le'edeb xom kenare kem

ezbes ke bê hunerye le lay bê huner huner

Lê ew hest li cem Hêmin gihaye xemeke kûr û dûrketin û tenêmaynê. Bo berdewamkirina vê mijarê em ê bi kûrtî bala xwe bidin ser "Êwareyî Payîz" ê . Helbesta " Êwareyî Payîz" bi gelek teorî û awayên cûda tê nirxandin ku ewqas aliyên xweşik û wateyên wê hene ku hem bi awayê "Du beytî" ya nû tê xwendin û şîrove li ser hevhatina naverok û qalibê wê bê kirin û hem nirxandinek li ser helwêsta wî bo çînên civakê bê kirin û bi çaceke realîsmî û sosyalîzmî bê nirxandin.

Lê eger bi çaveke din temaşeyî mirov û wî kesî bikin ku vê helbestê vedibêje kesek xuya dibe ku ti hêviyek têde nemaye bo berdewamkirina riya ku hilbijartiye.

Mirovek ku xweşî û xweşikiyê deriyê xwe bi ser wî de girtiye û ti şûnwareke wî li ber çavan nemaye.

Bi çavê xwe dibîne ku çawa hejarî û nedarî çêdibe û hemû nirxên jiyanê li ber çavê wî pûç bûne û li ser riya rast a berçavê wî kesên  nebaş ketine dorê.

Hêmin li vir weke şaheke bê hêvî ye ku leşkerê wî  xerab in û li ber wî sekinîne , ji ber wê gelek pirsên balkêş û cûda di mejiyê wî de xwe nîşan didin , ew pirsên ku dikarin civakê bihejînin,

Dema li vir behsa êşê dike û dixwaze biçe û di nava wê êş û derdeseriyê de bimîne , ne behsa wê êşê ye ku me berî niha behsa wê dikir, Li vir behsa êş û elema xwe wek tak dike, Li vir ew ji hestên mirovan aciz e û pirs dike ; Gelo çawa kesek dikare di êvara payîzê de jî bikene?

Di dawiya vê helbestê de berîvajî helbestên din ti geşbînî û hêviyek têde nîne , Ji ber wê ew wesa hizir dike ku "Para me , wate helbestvan bxwe, jinavçûn û neman" e .

Yê ku dibêje "Dûr birwane Aso rûne" kesek din e ku dildaniyan dide helbestvan , lê ew bixwe êdî bê hêvî bûye.

Di helbesta " Sazê Nasaz" de êdî wî kesê nasê xwe jî dide alî. Di vê helbestê de mirovek dipeyve ku xwe di nava hemû rewşeke stewir û bêberhem de dibîne, digihêje astekê ku gomanê li hebûn û nebûna xwe dike. Di nava wan hestan de berê xwe dide xwîner, dildar û civakê û dibêje

bilbilî baɫişkawî wextî guɫim

her şepoɫan deda diɫî le kuɫim

kurdî bendîy beyanî newrozim

giřî girtuwe derûnî piř sozim

muẍî bê agrî şewî yeldam

çaweřêy çarenûsî napeydam

kewî bê dengî newbeharanim

guɫî bê řengî çaw le baranim

kuncî cêjwanî çoɫ û xamoşim

sêberî nazenînî řeşpoşim

destî berbûy kiçî geřî şayîm

hestî xinkawî lawî sewdayîm

kêlî gořî şehîdî gumnawm

take darî kiřûzî bê awm

defterî şî'rî şa'îrî řûtim

şemî sergoř û darî tabûtim

kunî gîrawî kone şimşaɫim

xewnî aɫoz û xatîrey taɫim

jîlemoy agrî beyananim

bawkî firmêskim û kuřî janim

baɫe sûtawekanî perwanem

şûşe badey betaɫî meyxanem

çiɫe řêḧanî dûre dêrawm

sazî nasazî heɫpesêrrawm

tike awngî ser geɫay zerdim

xeste û derdedarî çî derdim

axrîn tîşkî xorî payîzim

şa'îrî pîrî tûře û zîzim

çon detwanim be to biɫêm min çîm?!

xom gumanim heye ke hem ya nîm?!

Ez ê bi kurtî bêjim Hêmin kesek bû ku gelek pirs vejandin. Behs û pirsyarên wî di wan helbestan de heta niha jî di cihê xwe de pirsên giran in û li benda bersivê ne. Ew rewşa ku niha di nava civaka rewşenbîrî ya Kurdî de tê dîtin , ne ji wê serdemê baştire e ku Hêmin behsa wan dike û ne civak bo parastina kesên hêja hoşyar bûye.

Her kesên rewşenbîr û nivîskarên neteweta Kurd in ku di nava sîstema nû de dibin qurbanî. Gelo ma ne dema wê yekê ye ku em bipirsin " ke wa bû aşina beşî ême lenawçûne?".

KURDŞOP
678 Dîtin

Xwendinek ji bo komele çîroka “Derî”

Ziman hebûn e

Xwendinek kurt ji bo pirtûka ''Çirûskek Ji Berxwedaniya Kobaniyê''

Dengvedana “Newroz”ê di wêjeya Kurdî de – beşa dawî

Piraniya nivîskar û helbestvanên Kurd di helbest û deqên xwe de behsa Newrozê kirine ku ji ber nebûna derfetê em ê tenê îşareyê bi çend mînak ji helbestên wan bikin. Di dawiyê de ez dixwazim bibêjim ku helbestvanên wek “Muxlîs, Ewnî, Hejar, Zarî, Elî Heseniyanî, Jîla Huseynî, Mihemed Salih Dîlan, Esîrî, Nasir Axabira, Celal Melekşa, Şêrko Bêkes û Ebdulah Paşêw” û hwd, di çend helbestên xwe de behsa Newrozê kirine û bal kişandine ser Kurdistanîbûna Newrozê.

Dengvedana “Newroz”ê di wêjeya Kurdî de – beşa 2yem

Di vê beşê de em ê dengvedana zêdetir a Newrozê di helbest û deqên Kurdî de rabixine ber çavan. Herwisa pêwîst e em îşare bi wê yekê jî bikin ku tevî wê ku em di vê gotarê de dengvedana “Newroz”ê di edebiyata Kurdî de dibînin, em ê hin nivîskar û helbestvanên xwe binêrin ku mixabin navê hin ji wan hatiye jibîrkirin.

Dengvedana “Newroz”ê di wêjeya Kurdî de – beşa 1em

Newroz wek cejna nûbûn û azadiyê di wêjeya Kurdî de û li cem helbestvan û nivîskarên Kurd, hertim girîngiya xwe hebûye. Helbestvan û nivîskarên Kurd di helbest û nivîsên xwe de Newroz wek bedewiyek, dergeheke azadiyê û sembola rizgariya netewî bi kar anîne. Ev mijare jî vedigere bo girêdana înkarkirî ya Kurd û Kurdistanê bi Newrozê re.

Hin Rexneyên Pedagojîk li Ser Çîrokên Zarokan – beşa 3yem

Hin Rexneyên Pedagojîk li Ser Çîrokên Zarokan – beşa 2yem

Tu dixwazî agehdarê dûmahîk babet û nûçeyên me bibî?
Ji kerema xwe biryar bide!